Dezynfekcja w miejscach pracy – najważniejsze zasady

Dezynfekcja w miejscach pracy – najważniejsze zasady

W dobie pandemii i wysokiego ryzyka zakażeń niebezpiecznym koronawirusem niezwykle ważne jest nie tylko zachowanie zasad higieny osobistej, ale również zadbanie o maksymalne bezpieczeństwo osób, które przebywają na jednej powierzchni np. ze względu na wykonywaną pracę.

Przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na czystość pomieszczeń w miejscach pracy i przeprowadzać ich dezynfekcję, która zminimalizuje ryzyko infekcji wirusem, a tym samym zapewni bezpieczeństwo pracownikom. Jak przeprowadzać skuteczną dezynfekcję pomieszczeń i o czym pamiętać?

Odpowiednie przygotowanie pracowników do dezynfekcji to bezwarunkowa podstawa

Dezynfekcję pomieszczeń można zlecić tylko osobom pełnoletnim, które odbyły wymagane szkolenia w zakresie BHP i które posiadają aktualne orzeczenie lekarskie, potwierdzające brak przeciwskazań do wykonywania pracy polegającej na sprzątaniu i dezynfekcji.

Przed rozpoczęciem dezynfekcji pomieszczeń i ich sprzątania konieczne jest szczegółowe zapoznanie pracowników ze stanowiskową instrukcją BHP! Wszystkie prace powinny się odbywać w dobrze wentylowanych pomieszczeniach

Pamiętaj - przed rozpoczęciem dezynfekcji pracownik musi:

  • założyć odpowiednie ubranie ochronne i obuwie robocze,
  • umyć ręce mydłem i ciepłą wodą,
  • założyć maskę ochronną, która zakrywa usta, nos i podbródek,
  • nałożyć fartuch, jednorazowe rękawice i okulary ochronne.

Podczas zakładania rękawiczek należy unikać dotykania twarzy i jej okolic. Niezwykle ważne jest również przestrzeganie zasad dotyczących przygotowania preparatów do dezynfekcji i ich użytku – konieczne jest zapoznanie się z ulotką i bezwzględne przestrzeganie zaleceń producenta.
Jeżeli podczas pracy maseczka ochronna stanie się wilgotna należy szybko wymienić ją na nową. Nie można używać jednorazowych maseczek wielokrotnie – po ich użyciu należy je wyrzucić do odpowiedniego pojemnika na odpady.

Bezpieczna dezynfekcja – najważniejsze zasady

Podczas dezynfekcji pomieszczeń zabronione jest:

  • używanie środków jednorazowego użytku jako wielorazowych,
  • rozcieńczanie preparatów w innym stosunku, niż zalecany przez producenta,
  • mieszanie różnych detergentów i środków czystości,
  • stosowanie preparatów w innym celu (na inne powierzchnie), niż są przeznaczone,
  • spożywanie jakichkolwiek pokarmów i napojów podczas pracy, palenie papierosów.

Uwaga! Należy pamiętać, że środki i preparaty do dezynfekcji należy przygotować bezpośrednio przed przystąpieniem do prac! Wszystkie produkty i sprzęt do sprzątania należy przechowywać w oryginalnych, szczelnie zamkniętych opakowaniach, w miejscach niedostępnych dla osób postronnych.

Preparaty do dezynfekcji

Co sprzątać i dezynfekować w miejscu pracy? O czym pamiętać?

Sprzątanie i dezynfekcję rozpoczynać należy od powierzchni pionowych tj. ściany, meble, kontakty, kaloryfery itd., a następnie stopniowo przechodzić do powierzchni poziomych. Do mycia poszczególnych miejsc należy stosować odpowiedni sprzęt i czyściwa, dzięki którym zminimalizuje się ryzyko przenoszenia drobnoustrojów na inne powierzchnie.

Co dezynfekować w miejscach pracy:

  • Stanowiska pracy (biurka, krzesła, przegrody biurowe itd.), kosze na śmieci przy biurkach.
  • Powierzchnie użytkowe w miejscach ogólnodostępnych – lady, poręcze schodów, drzwi, panele do wpisywania kodów dostępów, wnętrza windy (zwłaszcza te dotykane najczęściej – przyciski, uchwyty), włączniki świateł.
  • Sprzęt ogólnego użytku – ekspresy do kawy, kserokopiarki i drukarki, telefony i faxy.
  • Szafki kuchenne, pojemniki i kosze do segregacji śmieci, zmywarki do naczyń.
  • Sanitariaty – toalety i umywalki, baterie łazienkowe, akcesoria toaletowe (dozowniki do mydeł, podajniki papieru toaletowego i ręczników do rąk itd.).